När hjältarna ljuger

I går sändes Uppdrags Gransknings program om doping. Det går att skriva hur mycket som helst om detta, men jag ska försöka fatta mig kort. Som så måga andra tycker även jag att det finns brister i UG:s undersökning. Det är lite väl hårt att anklaga folk för doping med grund i att de vid en världscuptävling, för sexton år sedan, uppvisade höga blodvärden. Dessutom är det i princip omöjligt att säga om värderna stämmer eller inte. Det var ju trots allt många år sedan och jag har ingen aning om hur tillförlitlig mätutrustningen var på den tiden.
Men att det var många längdskidåkare som dopade sig på 90-talet är ändå ganska uppenbart. I alla fall om du frågar mig. Om några svenskar eller norskar mixtrade med sina blodvärden har jag ingen aning om. Självklart hoppas jag inte det, men man kan ju aldrig veta helt säkert. Även om UG:s granskning var bristfällig så är det bra att ämnet undersöks. Det finns säkert flera dopade elitåkareäven i dag. Tekniken går säkerligen framåt på alla plan. Samtidigt som det blir lättare att upptäcka dopade åkare så hittar fuskarna allt fler sätt att dopa sig på utan att det märks.
När jag ändå är inne på det här med doping så måste jag tipsa om den finska dokumentären När hjältarna ljuger som finns på SVT Play. Den handlar främst om dopingskandalen under VM i Lahtis 2001 när inte mindre än sex stycken finska åkare åkte fast för att ha använt preparat som steroider, amfetamin, hemohes och EPO. Dokumentären tar även upp dopingkulturen i stort och berör, förutom alla dopade finnar, ett flertal ryska och italienska åkare. Sevärd, helt klart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
© Headerbilder från Wallpapers Wide